maandag 22 maart 2010

Waarom ik toch geen Femke ga stemmen

De laatste maand bemerkte ik plotseling warme gevoelens voor Femke Halsema bij mezelf. Bijzonder, want ik ben niet groen en ik ben niet links.

Muffe sok
Ik vind die Femke een welhaast presidentiële uitstraling hebben. Ze staat boven de partijen zonder dat het gekunsteld overkomt. Hele andere koek dan Balkenende. Want laten we wel wezen: Balkenende is toch wel een lul met vingers. Een man met de uitstraling van een muffe sok. Kaaspiemel, dat vind ik een mooie omschrijving voor Balkenende.

Fris en fruitig
Nee dan Femke. Frisse, fruitige Femke. Jong, elegant en cool.
Femke draait al jaren mee in de Nederlandse politiek. Ze is nog veel te jong om een grandma te zijn, maar ze mag zich inmiddels wel een Senior Kamerlid noemen.

Bijna viel ik ervoor. Maar Femke is groen. En links. En dat ben ik dus niet. Hoe groen en links Groenlinks is, bleek vorige week bij Pauw en Witteman. #Penw voor de tweeps onder ons.

Scharrelmens
In de uitzending gingen CDA-er Ger Koopmans en Groenlinks kamerlid Ineke van Gent met elkaar in debat over de kilometerheffing.
Kilometerheffing is een bizar complex IT-project, waarvan iedereen met gezond verstand nu al weet dat het fors duurder uit gaat pakken dan nu begroot. Zowel voor de overheid als de burger, u dus. Kilometerheffing rekent bovendien definitief af met de scharrelmens. De overheid kan voortaan met satellieten en een kastje in uw auto precies in de gaten houden waar u zich met uw vervuilende vierwieler bevindt.

Bizar debat
Terug naar de uitzending. Het CDA dreigt in verkiezingstijd weer bij zinnen te komen en zet een aantal vraagtekens bij de praktische uitvoerbaarheid van kilometerheffing. Hun goed recht lijkt me.

Wat volgt is een soort scheldkanonnade van Groenlinks kamerlid Ineke van Gent.

Een paar quotes:
  • 'We praten er al twintig jaar over' (niet perse een argument om het wel te doen lijkt mij)
  • 'Je kunt 10 banen aanleggen maar dan loop je in de stad vast' (onwaar, ik woon midden in 020 en het loopt hier niet vast, behalve waar er aan de Noord/Zuidlijn gewerkt wordt)
  • 'Mensen kunnen niet meer rustig ademhalen' (ROFLOL ik woon hartje Amsterdam en haal heerlijk adem! Heus!)
  • 'Als we niets doen, moeten we meer asfalt aanleggen' (daarmee negerend dat het geld ergens aan verdiend moet worden. We zijn een logistiek land, zo leerde ik al op de basisschool)
  • 'Automobilisten zijn ook mensen die kinderen hebben' (Boehoehoe! Wat ontzettend naar om zo te appelleren aan het ouderschap. Bovendien brengen veel mensen hun kind met de auto naar school)
Ik vind het schokkend om te zien dat milieuproblemen zo overdreven worden en het economisch belang van transport zo onderschat wordt door een partij die openlijk solliciteert naar regeringsdeelname.

Doe tip
> Uitzending gemist? Hieronder een hoogtepuntje!

Niet doen tip
> Stemmen op Groenlinks. Een stem voor Femke is immers ook een stem voor Ineke



3 opmerkingen:

  1. Leuk, ga zo door! En stuur eens een blog naar het Parool, wellicht plaatsen ze hem. Wel een iets meer gekuiste versie :-))

    Groet,
    Eddie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Eddie

    Dank! Ja van het woord 'kaaspiemel' zullen ze niet blij worden bij het Parool ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Doe 's reageren dan.