dinsdag 16 maart 2010

Zonder cash ben je nergens


"Zonder cash ben je nergens!" Lees en huiver hoe onze overheid ons belastinggeld over de balk smijt!

Laatst zat ik als goed burger (ik doe mee!) het nieuws te kijken en daar zag ik een item over het belgedrag van jongeren. Het schijnt dus dat er in mensen zijn, die zich daar druk over maken.

Het was item met een brugklas. De reporter vroeg hoeveel beltegoed de kids er per maand doorheen rausen. De gemiddelde brugklasser belt er toch wel drie tientjes per maand door heen. Vervolgens vertelt de commentaarstem met een snik van verbazing in zijn stem dat ouders opdraaien voor de kosten van mobiel bellen van hun kinderen. Stel je voor: ouders die de telefoonrekening van hun kinderen betalen!

Mij lijkt het redelijk logisch dat ouders hun kinderen onderhouden en ook de rekening voor de pockie betalen. En als dochterlief een keer voor 400 euro met haar puisterige pubervriendje belt, krijgt ze huisarrest. Lijkt mij dan.

Zonder cash ben je nergens
Zo niet onze overheid. Maar liefst 40 (!) organisaties maken zich zorgen om dit non-probleem. Zoveel zorgen dat er een televisiecampagne gestart is om kinderen bewust te maken van de kosten van mobiel bellen.
Het thema van de campagne: zonder cash ben je nergens!

'Wat is je probleem Dennis?' hoor ik je denken.
Mijn probleem is dat ik in 2009 nogal wat cash aan inkomstenbelasting betaald heb. En dat ik nog een groene enveloppe (Gemeentebelasting Amsterdam) ter waarde van 550 euri cash heb liggen.
Zo'n campagne kost al snel een tonnetje of vier.

Doe Tip:
> Reken voor jezelf uit hoeveel jaar belasting je moet betalen om deze campagne te financieren!

Andere Doe Tips:
> Kijk op uitzending gemist. Even doorspoelen naar 13 minuten.
> Bekijk de campagnewebsite (door jou gefinancierd!)

Laat me wel even weten wat voor een beller jij bent als je de campagnewebsite bezocht hebt!

INSTANT UPDATE
@Designerd wees me erop dat er ook heel wat commerciële bedrijven achter dit initiatief zitten. Wie weet hoeveel dinero voor dit initiatief uit private en hoeveel uit publieke bron komen? Please let me know!

2 opmerkingen:

  1. Op de andere hand: ik wil als belastingbetaler liever ook niet opdraaien voor al die onbekwame ouders die door het belgedrag van hun kinderen in de financiele stront zakken. Een goede, IQ-gerelateerde campagne voor het gebruik van gratis verstrekte condooms was uiteraard vijftien jaar geleden beter op zijn plaats geweest, maar dat is moutard na de spreekwordelijke maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Haroldinho
    Schade voorkomen is beter dan genezen. Of zoiets. Ja die condoomsubsidie was 15 jaar geleden dan geen slecht idee geweest :-)

    Maar goed, ik wil ook helemaal niet meebetalen aan de telefoonrekening/financiële problemen van ouders die hun kinderen voor enorme bedragen laten bellen en niet ingrijpen. Daar zijn die mensen zelf verantwoordelijk voor, zelfs als ze onrendabel zijn (vrij naar Marcel van Dam).

    BeantwoordenVerwijderen

Doe 's reageren dan.